امروزه با توسعه روز افزون قابلیت های نرم افزار های محاسبات مهندسی، این نرم افزار ها تقریبا در تمامی کمپانی ها و شرکت هایی که محصولات صنعتی تولید می نمایند، چه پیش از ساخت محصول و چه در فرآیند توسعه آن، به منظور شبیه سازی عملکرد محصول مورد استفاده قرار می گیرند. این شبیه سازی ها در واحد هایی به نام محاسبات مهندسی و یا مهندسی به کمک کامپیوتر (Computer Aided Engineering یا به اختصار CAE) انجام می شود. شبیه سازی محصول با کاهش تعداد آزمایشات و تست هایی که بر روی نمونه ها انجام می شود، سبب کاهش هزینه تولید و توسعه محصول نهایی می شود.

تقریبا تمامی دستگاه ها، ادوات، ماشین ها و وسایل اطراف ما دارای برهم کنش های مکانیکی با محیط اطراف خود و حتی بین اجزای درونی خودشان هستند. شبیه سازی پدیده ها و برهم کنش های مکانیکی نظیر انتقال حرارت و چگونگی توزیع دما، میزان تحمل در برابر بار های ضربه ای، سایش، خستگی و پاسخ سازه به تحریک های متناوب که در این محصولات روی می دهد، سبب پیش بینی عملکرد آنها در شرایط مختلف می شود. دراین خصوص شرکت Simulia نرم افزاری با نام Abaqus FEA را ارایه می دهد که می تواند در محیط های صنعتی و آکادمیک، افرادی را که می خواهند به کمک تکنیک المان محدود پدیده های متنوع مکانیکی را شبیه سازی کنند، یاری نماید.

نرم افزار Abaqus FEA (که در گذشته ABAQUS نام داشت)، یک نرم افزار تجاری برای تحلیل المان محدود و مهندسی به کمک کامپیوتر (Computer Aeided Engineering) است که در ابتدا در سال ۱۹۷۸ به منظور حل یک مساله المان محدود، به زبان فورترن در ۱۵۰۰۰ خط نوشته شد. در سال ۲۰۰۵ آباکوس توسط شرکت Dassault Systemes خریداری گردید و نشان SIMULIA با هدف دارا بودن تمام نرم افزار ها و محصولات شبیه سازی این شرکت مانند آباکوس و کتیا (CATIA) تاسیس شد. اسم و لگوی نرم افزار اباکوس بر اساس چرتکه (abacus) است که در گذشته برای محاسبه مورد استفاده قرار می گرفته است.

آباکوس دارای ۵ هسته نرم افزاری اصلی است که در ادامه به طور مختصر توضیح داده شده اند.

Abaqus/CAE

یا همان Complete Abaqus Enviroment (که برخی اشتباها آن را Computer Aided Engineering تصور می کنند) که از آن برای مدل سازی اجزای مکانیکی و مجموعه های مونتاژی (assembly) و نشان دادن نتایج تحلیل المان محدود استفاده می شود. این نرم افزار از ۱۱ ماژول (module) مختلف تشکیل شده است که در هر یک بخشی از فرآیند شبیه سازی انجام می شود. این ماژول ها همانند یک سری محیط های به هم پیوسته هستند که می توان به راحتی از یکی به دیگری رفت. در حقیقت با داشتن این ماژول ها در کنار هم، abaqus/CAE دارای ظرفیت پیش پردازش، پس پردازش و مشاهده  فرایند حلی که توسط حلگر انجام می شود، می باشد هر چند که بخشی از مرحله اول که مربوط به ایجاد هندسه در نرم افزار است، می تواند توسط نرم افزار های CAD متداول نیز انجام شود. در این صورت می بایست در ابتدا مدل CAD با پسوند مناسب save شده، سپس به داخل محیط CAE در ماژول part درون ریزی شود. در کنار این محصول، Abaqus/Standard، Abaqus/Explicit، Abaqus/CFD و Abaqus/Electromagnetic به منظور انجام مرحله پردازش یا حل المان محدود توسعه داده شده اند.

Abaqus/Standard

یکی از حلگر های چند منظوره آباکوس است که از روش های سنتی انتگرال گیری غیر صریح به منظور حل مسایلی نظیر مسایل استاتیکی، شبه استاتیکی، کمانش و پس کمانش، تحلیل های مودال (mode based analysis)، انتقال حرارت و مسایل دینامیکی استفاده می کند. این حلگر قابلیت انجام هر دو نوع تحلیل های خطی و غیرخطی را دارد.

Abaqus/Explicit

از دیگر حلگر های چند منظوره اباکوس با هدفی خاص است که از روش های انتگرال گیری صریح برای حل مسایل با درجه غیر خطی بالا که می توانند در خود دارای اندرکنش های تماسی پیچیده و بارهای گذرا باشند، استفاده می کند. در این خصوص می توان به شبیه سازی تست شوک، تصادف و فرآیند های ساخت مثل ماشین کاری، برخی از مسایل کوپل سازه و سیال نظیر sloshing اشاره نمود. انتخاب حلگر مناسب میان Abaqus/Standard و Abaqus/Explicit نیازمند آگاهی از روش حل مساله در این دو حلگر است. استفاده از انتگرال گیری صریح در تحلیل المان محدود، این حلگر را قادر می سازد تا بتواند مسایل شبه استاتیکی که به دلایلی مثل پیچیده بودن اندرکنش های تماسی، Abaqus/Standard را از حل آنها عاجز می سازد، با دقت قابل قبولی حل نماید. همچنین این حلگر می تواند مسایل شامل آسیب مانند مساله برخورد گلوله به زره را به راحتی حل کند.

Abaqus/CFD

یک حلگر دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) است که قابلیت انجام تحلیل های دینامیک سیالات محاسباتی پیشرفته را فراهم می کند. این نرم افزار به منظور انجام عملیات پیش و پس پردازش، از قابلیت های محیط CAE بهره می برد. با اضافه شدن این حلگر به مجموعه حلگر ها، اباکوس قادر است مسایل پیچیده کوپل سازه و سیالی (FSI) را تحلیل نماید. در اینگونه مسایل استفاده از تکنیک المان محدود برای حل میدان سیال دارای دقت کافی نبوده و استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی اجتناب ناپذیر است.

Abaqus/Electromagnetic

یک حلگر الکترومغناطیس محاسباتی است که می تواند مسایل پیشرفته الکترومغناطیس محاسباتی را حل نماید. از این جمله می توان به محاسبه عددی میدان مغناطیسی در هسته سیم پیچ ها اشاره نمود.

جمع بندی

همان طور که در بالا عنوان شد، نرم افزار اباکوس مجموعه ای یکپارچه از چند حلگر المان محدود است که با استفاده از آن می توان مسایل متداول و مسایل پیچیده  مهندسی که کاربرد صنعتی و تحقیقاتی دارند را حل نمود. در صنعت خودروسازی، گروه های مهندسی می توانند تمام بار های وارد بر اتومبیل، ارتعاشات دینامیکی، سیستم های چند جزیی (multibody systems)، برخورد و تصادف، مسایل استاتیکی غیر خطی، مسایل ترمو مکانیکی (بررسی اثرات تغییرات دما بر رفتار سازه) و مسایل کوپل آکوستیک و سازه را با استفاده از یک مدل اولیه مشترک و حلگر های یکپارچه سازی شده تحلیل نمایند.

Dassault Systemes همچنین محصول دیگری به نام Abaqus for CATIA را توسعه داده است که به منظور افزودن مراحل پردازش و پس پردازش پیشرفته به CATIA می باشد.

18 دیدگاه
  1. بابک 5 سال ago

    سلام من دانشجو ارشد رشته ساخت و تولیدم قرار بر روی ماشینکاری قطعات سخت و تاثر آن بر روی ابزارهای برشی کار کنم
    آموزشی برای این مورد دارید در نرم افزار آباکوس

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      سلام . برای بحث ماشینکاری به صورت خاص آموزشی نداریم اما در حال حاضر آموزش هایی داریم که دارای مباحث مشترک با بحث ماشین کاری هستن . این آموزشا عبارتند از : تحلیل تماسی و تعریف تماس مناسب در آباکوس و آموزش حذف المان و مدل های آسیب در آباکوس . البته اجازه بدید یه نکته رو از روی تجربه خدمتتون بگم . خیلی از کسایی که برای رفع اشکال پروژشون و مشاوره پیش ما میان کسایی هستن که اول خواستن خیلی مستقیم و بدون یادگیری بحث های پایه ای مباحث مرتبط با پروژشون رو کار کنن و بعد با ارور های متعدد رو به رو شدن که کلافشون کرده و بعد میان پیش ما . در صورتی که اگر از اول اباکوس رو از سطح مقدماتی و پایه ای یاد گرفته بودن بیشتر به نفعشون تموم میشدو هزینه بسیار کمتری رو متحمل میشدن . اگر شما اباکوس رو در سطح مقدماتی مسلط نیستید من توصیه می کنم که نگاهی به پکیج اباکوس مقدماتی ویژه مهندسین مکانیک سایت بندازید . این پکیج اون اموزش حذف المان رو تو خودش داره . البته اموزش مقدماتی آباکوس بنده تو سایت مکتب خونه هم هست .

  2. محمد 5 سال ago

    سلام
    پس دانلود بخش الکترومغناطیس تون کجاس؟؟

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      سلام . متوجه سوالتون نشدم . توی سایت ما بخشی از اباکوس رو برای دانلود قرار ندادیم . اگر منظورتون بحث ویدیو هاست، توی سایت در حال حاضر هیچ ویدیویی در باب بحث الکترومغناطیس آباکوس وجود نداره .

  3. علی 5 سال ago

    باسلام
    خیلی ممنون از مطالب خوبی که ارائه دادین.
    یه سوال از خدمتتان داشتم. آیا در بخش CFD امکان مدلسازی رسوب در رودخانه وجود دارد؟!
    باتشکر

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      سلام . خواهش می کنم . اینکارو بهتره با نرم افزارایی مثل کامسول یا فلوینت انجام بدید . حرکت رسوب رو میدونم تو فلوینت قبلا کار کردن اما اینکه به چه شکلیه رو نمی دونم . بخش cfd اباکوس هنوز مثل بخش جامداتیش درست حسابی نشده .

  4. محمد موسوی 5 سال ago

    سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتان.آیا در مدل سازی یک صندلی چوبی و نیروهای وارد برآن در حین استفاده هم از آباکوس میتوان استفاده نمود . برای انجام مدل سازی در پایان نامه دکتری میخواهم.

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      سلام. بله میشه مشکلی نداره.

  5. sajad 4 سال ago

    با سلام من یک طرح مفصل مصنوعی آرنج دارم . برای مدل سازی با نرم افزار آباکوس از کدوم شاخه باید استفاده کنم؟

    • Author
      mirzabozorg 4 سال ago

      سلام. منظورتون از شاخه چیه ؟ منظورتون انواع دسته های ویدیو های سایته ؟

  6. حمید 4 سال ago

    سلام
    ببخشید برای طراحی کالیبرهای نورد مقاطع از کجا باید شروع کنم، برنامه ایی برای ما هست که قوی کار با این نرم افزار رو یاد بگیریم

    • Author
      mirzabozorg 4 سال ago

      سلام
      من دقیقا منظورتون رو متوجه نشدم
      آیا منظورتون خطوط نوردیه که باهاش مقطع ورق رو عوض میکنن و مثلا تو ۱۰ مرحله شکل مقطع رو عوض میکنن ؟

  7. Nazanin 4 سال ago

    ممنون از مطالب مفیدی که بیان کردید.

    • Author
      mirzabozorg 4 سال ago

      سلام. خواهش میکنم. نظر لطف شماست.

  8. eli 4 سال ago

    سلام. شما کار کردن با این نرم افزار را برای آب و شبیه سازی های مربوط به آن پیشنهاد میکنید یا نه؟

    • Author
      mirzabozorg 4 سال ago

      سلام.
      ببینید اباکوس هم یه حلگر cfd داره هم با خود حلگر اکسپلیسیتش میشه یه سری شبیه سازی های سیالاتی کرد که اتفاقا خیلیاشونم معتبر هستن ولی بطور کلی شبیه سازی های سیالاتی بیشتر با نرم افزار هایی که بصورت تخصصی بر مبنای cfd هستن انجام میشه مثل نرم افزار فلوئنت یا بخش سیالاتی کامسول. سوال شما خیلی بستگی به مساله و اون پروژه داره.

  9. Saeid 3 سال ago

    سلام بهترین نرم افزار طراحی که میشه با آباکوس جوین کرد و واقعا به کار آباکوس بیاد کدوم نرم افزاره ؟؟؟
    Solidwork یا autocad یا catia ؟؟؟

    اگه میشه لطفاً بیشتر در مورد catia توضیح بدین
    یه توضیح جامع و کامل

    • Author
      mirzabozorg 3 سال ago

      سلام.
      تا اونجا که اطلاع دارم کتیا بهترین همخونی رو با اباکوس داره. یه پلاگینی برا کتیا وجود داره که اگه ورژن مناسب کتیا و اباکوس رو سیستمتون نصب باشه و اون پلاگین رو هم روی سیستمتون نصب کنید بعدش یه ایکون اباکوس توی کتیا ظاهر میشه و برا تحلیل قطعات دیگه نیازی نیست که قطعه رو از کتیا به اباکوس اکسپورت کنید بلکه تو همون کتیا میتونید یه سری تحلیل ها رو با اباکوس انجام بدید که باعث افزایش سرعت عمل میشه و کارو راحت میکنه. یا یه پلاگین دیگه هست به اسم الیزیوم نیورال نتورک که باعث ایجاد لینک بین اباکوس و کتیا میشه که اونم سرعت کارو بالا میبره.
      در رابطه با سالیدورکس و اتوکد نمی دونم که ایا همچین امکاناتی مثل کتیا وجود داره یا نه.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

© FEMEX Group All Rights Reserved

Heap | Mobile and Web Analytics

برای اطلاع از «کد های تخفیف» به کانال تلگرام فمکس مراجعه کنید.

@FEMEX

بازیابی رمز عبور