نرم افزار هایپر مش یکی از نرم افزار های مجموعه ی نرم افزاری هایپر ورکس (HyperWorks) می باشد که با هدف پیش پردازش (Preprocessing) و پس پردازش (Post processing) هندسه و مدل های CAD که تحلیل المان محدود (Finite Element Analysis) روی آنها انجام می شود، توسعه داده شده است. در ادامه به برخی از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار که سبب تسریع فرآیند پیش پردازش تحلیل های المان محدود می شود، اشاره شده است. خاطر نشان می شود که نحوه استفاده از این قابلیت ها در دوره آنلاین آموزش نرم افزار هایپرمش بطور کامل آموزش داده می شود.

اصلاح هندسه (Geometry Edit)

صحت نتایج حاصل از تحلیل های المان محدود وابستگی زیادی به کیفیت المان ها و مش زده شده در مدل المان محدود دارد. اصلاح هندسه و partition بندی هندسه ی مساله می تواند سبب بهبود المان های تولید شده مخصوصا در نواحی مانند اطراف سوراخ ها و یا سایر محل های تمرکز تنش بشود. نرم افزار هایپر مش دارای ابزار های متعددی برای اصلاح هندسه ی مدل های CAD که به داخل نرم افزار Import می شوند، می باشد که امکان ایجاد مش با المان های مکعبی (Brick) در سازه های پیچیده را ممکن می سازد.

مش زنی (Meshing)

نرم افزار هایپر مش دارای ابزار های متعددی برای ایجاد مش با کیفیت مناسب بر روی سازه های دو بعدی (۲D) و سه بعدی (۳D) می باشد. یکی از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار برخورداری از روش مش زنی به نام Standard Tetra Meshing است که در آن در ابتدا با ایجاد مش دو بعدی بر روی تمام سطوح بیرونی هندسه، پوسته ای از المان های دو بعدی کل هندسه را دربر می گیرد. سپس با استفاده از سایر ابزار های تعبیه شده در نرم افزار، المان های مثلثی و مربعی با کیفیت نا مناسب شناسایی شده و اصلاح می شوند. سپس با فرمان کاربر، از روی مش دو بعدی زده شده، به صورت خودکار مش سه بعدی از المان های tetrahedral ایجاد می گردد. این روش مش زنی مشابه روش مش زنی Free Mesh در ماژول Mesh نرم افزار آباکوس (Abaqus) است با این تفاوت که به دلیل ایجاد شدن المان های tetrahedral سه بعدی از روی مش دو بعدی با کیفیت بالا، المان های tetrahedral ایجاد شده در این روش دارای کیفیت بسیار بالاتری نسبت به المان های تولید شده توسط الگوریتم Free Mesh هستند.

 ساده سازی هندسه (defeaturing)

در اکثر موارد، مدل های CAD قطعات هندسی، شامل تمام جزییات هندسی مانند فیلت (fillet) ها با شعاع انحنای کوچک و سوراخ های ریز می باشد. در صورتی که نیازی به محاسبه مقدار دقیق تنش در اطراف نواحی نامبرده نباشد، می توان با انجام ساده سازی هندسی، این پیچیدگی های هندسی را در صورتی که حذف آنها اثر چندانی بر فیزیک مساله نداشته باشد، حذف نمود. برای مثال می توان نقاط با شعاع انحنای کوچک را با گوشه های تیز جایگزین نمود که البته این امر سبب بروز نواحی سینگولار در مدل المان محدود می شود. نرم افزار هایپرمش دارای ابزار هایی برای انجام عملیات ساده سازی هندسی چه به صورت دستی و چه به صورت اتوماتیک می باشد.

اتصال با حلگر های متداول المان محدود

مش ایجاد شده در نرم افزار هایپر مش، قابل انتقال (Export) به حلگر های متداول المان محدود نظیر آباکوس (Abaqus)، انسیس (Ansys)، نسترن (Nastran) و ال اس داینا (LsDyna) می باشد. علاوه بر ایجاد مش، سایر تنظیمات پیش پردازش مانند تعریف و اختصاص خواص مکانیکی و ترمومکانیکی، تعریف بارگذاری ها (Loads)، شرایط مرزی (Boundary Conditions) و نوع تحلیل در این نرم افزار قابل انجام است.

19 دیدگاه
  1. reza 8 سال ago

    سلام من یه مدل در محیط cae ایجاد کردم که خیلی پیچیده نیست (یه صفحه دو بعدیه که چندتا پارتیشن داره) با توجه به تحلیلم مجبورم که اندازه المان ها را خیلی کوچک بدم تا جایی که فقط مش ریزی مدلم بیش از ۲۴ ساعت طول میکشه میخواستم ببینم که آیا این نرم افزار هایپر مش میتونه این کارا برام سریع تر انجام بده اگه میشه چطور مدلما از cae به نرم افزار هایپرمش ایمپرت کنم. ممنون

    • Author
      mirzabozorg 8 سال ago

      سلام . معوملا نرم افزار هایپرمش برای مش زدن قطعات صنعتی و پیچیده ای مانند موتور اتومبیل ، توربین گاز و … استفاده میشه . با توجه به اینکه مدل شما دو بعدیه و میفرمایید که پیچیدگی خاصی نداره به نظرم هیچ نیازی به نرم افزار هایپر مش ندارید . شما باید پارتیشن بندی مدل و سایز مش رو اصلاح کنید تا زمان مش ریزی رو کاهش بدید . مشی که فقط ریختن ۲۴ ساعت طول میکشه اونم برا یه همچین مساله ای ، به نظرم اصلا بهینه نیست و ران شدنش خیلی طول خواهد کشید و براتون دردسر های ثانویه زیادی خواهد داشت . توصیه میکنم که در رابطه با استراتژی مش ریزیتون یه تجدید نظر اساسی کنید . توی فیلم آموزش مش بندی و پارتیشن بندی که تو سایت موجوده ، الگو ها و استراتژی های مختلف پارتیشن بندی اموزش داده شدن . البته هر کاری که با اباکوس تو مش ریزی میشه کرد ، بهترشو هایپرمش انجام میده چون مخصوص اینکاره ولی قدرت هایپرمش تو مدل های سه بعدی خودشو نشون میده . مساله شما یجوریه که با استفاده مناسب از ابزارهای ماژول مش آباکوس هم میتونید به مش خوبی دست پیدا کنید .

    • Author
      mirzabozorg 7 سال ago

      سلام. با عرض پوزش جهت تاخیر در پاسخ دهی، هایپرمش بیشتر برای مسایل سه بعدی مورد استفاده قرار میگیره و قدرت هایپرمش در اونجا خودشو نشون میده. توی مسایل دو بعدی، خود ماژول مش اباکوس ابزار های مناسبی داره و کافیه.

  2. سان آی 6 سال ago

    سلام لطفا در زمینه روش mesh free یک نمونه برنامه نوشته شده رو بذارید آیا روش مش فری با نرم افزار آباکوس قابل انجام است؟؟

    • Author
      mirzabozorg 6 سال ago

      سلام . ببینید نرم افزار اباکوس از روش finite element برای حل مسایل استفاده می کند. در این روش تمام قطعات موجود در مساله باید مش خورده باشند. mesh free در آباکوس معنایی ندارد.

  3. امید 6 سال ago

    سلام
    ممنون از مطالبتون
    یک سوال
    من یک سازه پیچیده رو مش میزنم با ارور surface failed to mesh مواجه میشم
    باید چکار کنم مشکلم حل بشه؟

    • Author
      mirzabozorg 6 سال ago

      سلام . با توجه به اینکه نرم افزار هایپرمش خیلی تکنیکال هست و رفع خطا در اون به این صورت تقریبا غیر ممکنه، لذا می تونید درخواست مشاوره خصوصی بدید تا فایلتون تو جلسه خصوصی بررسی بشه .

  4. سیدموسی 5 سال ago

    با سلام و خسته نباشید
    آیا با نرم افزار هایپر مش میتوان مش ریزی ۶ ضلعی انجام داد؟ و اگر نمیشود با چه نرم افزاری امکان پذیر است؟
    ممنون

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      سلام . من تو هایپرمش المان مکعبی و هرمی و گوه ای استفاده کردم ولی المان ۶ ضلعی رو نه . فکر کنم این نوع المان توی مباحث سیالاتی کاربرد داره و من کاربرد ها و قابلیت های سیالاتی هایپرمش رو نمی دونم چون فقط برای تحلیل جامداتی ازش استفاده کردم .

  5. sajjad 5 سال ago

    سلام ، مش زدن در این برنامه چه امکانات بیشتر و مزایایی نسبت به مش زدن در نرم افزار اباکوس دارد ؟

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      سلام . اصلی ترین و پر کاربرد ترین قابلیت این نرم افزار که محیط مش زنی اباکوس فاقد اون هست، همین قابلیت ایجاد مش tet به صورت نیمه اتوماتیک هستش که ارزش و قدرت بالای خودش رو توی مش زدن هندسه های پیچیده ای مثل بلوک موتور یا تیغه های توربین گاز که دارای سوراخ خنک کاری هستن نشون میده . تو هندسه های ساده و نسبتا پیچیده، استفاده از هایپرمش اصلا به صرفه نیست . توی مش زدن هندسه های پیچیده ارزش و قدرتش مشخص میشه .

  6. roozi.r 5 سال ago

    سلام. من یک مدل ایمپلنت دندان رو میخوام با آباکوس تحلیل کنم. آیا با ابزار مش زنی خود آباکوس میشه نتیجه خوبی گرفت واسه تحلیل استاتیک و دینامیک؟ و یا توصیه به استفاده از هایپرمش می کنید؟ ممنون

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      این بستگی به هندسه ایمپلنت داره. بعضی از ایمپلنت ها هندسشون سادس و همون ماژول مش اباکوس می تونه براشون مشه با کیفیت تولید کنه اما یه سری دیگه پیچیدن و باید از هایپرمش استفاده بشه.

  7. roozi.r 5 سال ago

    یه سوال دیگه: ویددئوهای دوره آموزشی هایپر مش جایی هست بتونیم دانلود کنیم؟ مجددا ممنون

    • Author
      mirzabozorg 5 سال ago

      تو سایت ویدیو اموزش هایپرمش نداریم.

  8. مهدی 4 سال ago

    عرض سلام و ادب
    بنده می خام تست خمش سه نقطه (three flextural point) یک فنر ساده (مثل فنر خودکار) را در آباکوس شبیه سازی کنم. برای همین با سالید فنر را با فرمت استپ میسازم و بعدش ایمپورت می کنم تو آباکوس. اما دو تا مشکل وجود داره:
    ۱) فنر ایمپورت شده تو آباکوس، ظاهرش عوض میشه و فنر دفرمه میشه. البته بعد از مش زدن، زوائدش کم میشه و به شکل اصلی فنر که تو سالید ایجاد شده نزدیک میشه. ولی باز هم یک سری مشکلات ظاهری داره و به نظر میاد روش بهینه ای برای مش زنی انتخاب نمیکنه.
    ۲) هر چند این تست، مکانیزم ساده ای داره، اما آباکوس نمی تونه اون رو برای فنر انجام بده و زمانش خیلی خیلی زیاد میشه (اگر به انتها برسه)

    به نظر شما استفاده از نرم افزار های مش بندی مثل اینی که در بالا معرفی شد، میتونه این مشکلات رو حل کنه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • Author
      mirzabozorg 4 سال ago

      سلام.
      ۱) ببینید برخی از هندسه ها با مشکل توی اباکوس ایمپورت میشن که اولش موقع ایمپورت یه وارنینگ هم میده ولی این مشکلی که بهش برخورد کردین رو قبلا باهاش مواجه نشدم ولی توی هایپرمش قطعا این اتفاق نمیوفته ولی نباید بی مورد سراغ هایپرمش رفت چون مش زدن تو هایپرمش زمان بر تر از اباکوسه.
      ۲) این مشکل هم به مش هم تنظیمات استپ و حلگر برمیگرده ولی لزوما از مش بندی نیست. شاید باید استپ رو عوض کنید.

  9. yeganeh 4 سال ago

    سلام، وقتتون بخیر
    ببخشید بنظرتون برای مش بندی میلگردی به طول ۳۰ سانتی متر که حدودا ۸ سانتی متر ازش رزوه شده، بهتره از مش Free استفاده کنم یا هایپرمش؟

    • Author
      mirzabozorg 4 سال ago

      سلام. خیلی ممنونم. ببینید این سوال جواب کلی نداره به این معنی که بستگی به اون رزوه و هندسه رزوه داره. بعضی از رزوه ها یه حالتی دارن که اون الگوریتم مش ریزی اباکوس که المان tet میریزه نمی تونه المان های با کیفیت در یه سری نواحی درست کنه که منجر به مشکل در حین انالیز میشه. به نظرم اول با اباکوس امتحان کنید و بیخودی سراغ هایپرمش نرید. البته توجه کنید که حتما باید با استفاده از دستور seed edge تعداد گره ها در لبه های مختلف رو کنترل کنید تا المان با کیفیت در همه نقاط به وجود بیاد و تعداد المان ها و حجم مدل بیخودی زیاد نشه.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

© FEMEX Group All Rights Reserved

Heap | Mobile and Web Analytics

برای اطلاع از «کد های تخفیف» به کانال تلگرام فمکس مراجعه کنید.

@FEMEX

بازیابی رمز عبور