لطفا پیش از استفاده از این بخش راهنمای پرسش و پاسخ را مطالعه فرمایید.

0
0

با سلام و خسته نباشید.

جناب مهندس شما در پاسخ یکی از سوالات فرمودید که: چون تحلیل های پی در پی خیلی پرزحمت هستن و داستان زیاد دارن و اباکوس هم تو این زمینه باگ کم نداره ، همیشه استفاده از تحلیل های چند استپه رو پیشنهاد میکنم که با اعمال تدابیری در اونها دقتشون هم از تحلیل های پی در پی کمتر نیست .

من بر اساس پیشنهاد شما حلم رو به صورت چند استپه انجام دادم ولی در یک قسمتش دچار مشکل شدم. ممنون میشوم راهنماییم کنید.

جناب مهندس من یک قطعه دارم که ابتدا با استفاده از حلگر coupled temp-disp دمای آن را از 125 به 25 درجه کاهش دادم. در اثر این تغییر دما ابعاد قطعه تغییر خواهد کرد.شکل (1) این قطعه را نشان میدهد. که شامل یک رینگ داخلی، رینگ خارجی، و تعدادی پره میباشد.

بعد از اتمام این مرحله یک رینگ دیگر با عنوان tread روی رینگ خارجی قرار میگیرد و در مرکز چرخ نیرویی به سمت پایین اعمال میشود. فقط اعمال نیرو. اصلا حرکت دورانی وجود ندارد. خب برای اینکه من ابعاد این رینگ جدید را به دست آورم، باید ابتدا فرآیند خنکسازی انجام شود تا شعاع جدید در رینگ خارجی در شکل (1) را بعد از عملیات خنکسازی به دست آورم و سپس tread را رسم کنم. برای همین در یک تحلیل جداگانه فقط عملیات خکسازی را برای شکل (1) انجام دادم و شعاع جدید رینگ خارجی را حساب کردم و براساس آن tread را رسم کردم.

بعد از این مرحله، من تمام قطعات را در یک فایل رسم کردم. یعنی شکل (1) به همراه اضافه کردن tread شکل (2). همانطور که در شکل (3) نمای نزدیک از سطح مقطع چرخ را نشان دادم، رینگ خارجی و tread با هم تداخل دارند که علتش این هست که رینگ خارجی هنوز عملیات خنکسازی بر روی آن انجام نشده تا ابعادش تغییر کند. در واقع بعد از انجام شدن فرآیند خنکسازی رینگ خارجی تغییر فرم داده و باtread بر هم منطبق میشوند.

من برای این اسمبلی جدید ابتدا یک استپ coupled temp-disp  تعریف کردم و فقط اون قسمت از چرخ که عملیات خنکسازی بر روی آن انجام میشود را قید دادم و شرایط مرزی برایش تعریف کردم. tread و زمین را هم کامل فیکس کردم تا حرکت صلبی نداشته باشند ولی اصلا بین رینگ خارجی و tread قیدی تعریف نکردم تا وارد حل دمایی نشود و تغییر دما ندهد. با انجام این استپ رینگ خارجی تغییر فرم داده و با tread هم سطح خواهد شد و بر هم مماس خواهند شد.

بعد از اتمام حل به روش ریستارت یک استپ static general برای اعمال بار تعریف کردم. سپس بین سطح رینگ خارجی و tread تای تعریف کردم و در شرایط مرزی هم همه قطعات را در راستای عمودی به دلیل اعمال بار باز گذاشتم. همه این تنظیمات فقط برای استپ دوم اعمال شده است.

اما مشکل اینجا هست که بعد از شروع حل در این مرحله، قید تای بین رینگ خارجی و tread را نرم افزار نمیشناسه. در واقع اصلا متوجه تماس بین این دو نمیشود و در اثر اعمال نیرو، tread و زمین هیچ حرکتی ندارند ولی قسمتهای دیگر چرخ (همان بخشهایی که عملیات خنکسازی بر رویش انجام شده است) حرکت صلب به سمت پایین دارند!!! از آنجایی که رینگ داخلی صلب هست و من برایش RP تعریف کردم و بین تمامی اجزا قید تای وجود دارد، انتظار دارم در اثر اعمال نیرو tread هم تغییر فرم بدهد و به دلیل تماس بین tread و زمین، خب چرخ نباید به سمت پایین حرکت صلب داشته باشد. این را هم مطمئنم که قیدهایم درست و کافی هست. چون یکبار بدون اعمال فرآیند خنکسازی ، اعمال نیرو را انجام دادم و مشکلی پیش نیامد. ولی با انجام مرحله خنکسازی این مشکل پیش میاید.

من برای حل این مشکل آمدم و قبل از تعریف استپ برای اعمال نیرو ، یک استپ استاتیکی تعریف کردم و یک جابه جایی بسیار کمی به مرکز دادم تا در این استپ تماسها شناخته شوند. ولی نتیجه ای نداد و با ز مثل قبل چرخ حرکت صلب به سمت پایین دارد.

چگونه میتوانم این مشکل را حل کنم؟

فایل ضمیمه
0
0

سلام . خیلی خوب و باحوصله توضیح دادید . بله من همیشه طرفدار تحلیل های چند استپه هستم . منتها اباکوس تو این زمینه یه مشکل داره . اونم اینکه وقتی توی استپ اول یه قید تعریف میشه ، این قید توی استپ های بعدی قابل تغییر نیست . مواد توی ماژول پراپرتی هم همین ویژگی رو دارند . اما instance ها و شرط مرزی ها و اندرکنش ها و بار ها توی استپ های مختلف میتونن فعال یا غیر فعال بشن . البته شما توی استپ اول قید ندادید و توی یه استپ اون وسط حل و با restart analysis اینکارو کردین . البته در تحلیل های چند استپه که یه سری قطعه بعدن اضافه میشن ، میان و اون قطعات اضافه شونده رو با استفاده از interaction ی به اسم model change فعال و غیر فعال میکنن . یعنی اون قطعات اولش deactive هستن بعد در استپ مربوطه فعال میشن . اگر در واقعیت بین tread و رینگ خارجی فرایند جا زنی اتفاق میوفته، میشه بجای tie از تماس از نوع کوهسیو استفاده بشه . تنظیمات کوهسیو رو هم روی حالت default بزارین . کوهسیو یکی از فرمولاسیون های قابل انتخاب برای interaction property هست . یکار دیگم می تونید بکنید که البته خودم امتحان نکردم : از استپ اول tie رو ایجاد کنید اما در کنارش با model change بیاید و tread رو غیر فعال و بعد فعال کنید . البته توی تحلیل های بعدیتون از model change برای غیر فعال و بعد فعال کردن tread حتما استفاده کنید . پس یه راه اینکه tie رو فراموش کنید و از تماس کوهسیو استفاده کنید و tie نزنید . راه دوم اینکه tie بزنید منتها از استپ اول . در هر دو این راه ها هم دیگه از restart analysis استفاده نکنید . اگر هیچ کدوم اینا جواب نداد متاسفانه باید برگردین روی همون تحلیل های پی در پی . اگر سوال دیگه ای نداشتین، لطفا بازخورد راه هایی که گفتم رو توی یه پاسخ جدید در ذیل همین پرسش بفرمایید . اگرم بازم سوال داشتین ، اول بازخورد راه های گفته شده رو تو پرسش جدیدتون بفرمایید و بعد دوباره سوال بپرسین . چون به مدل شما دست رسی ندارم خیلی دوست دارم بدونم که نتیجه راه هایی که گفتم چی میشن .

0
0

ممنون از پاسختون جناب مهندس

در مورد روشی که فرمودید من از اول قید تای رو تعریف کنم ولی ابتدا در فرآبند اول غیر فعال باشه ولی در فرآیند بعدی فعالش کنم، من قبلا این کار را انجام دادم ولی باز هم نتیجه همین شد.

اما در مورد اینکه میفرمایید از restart استفاده نکنم. اصلا بدون restart نمیشه. علتش هم این هست که من اول حلم از نوعه coupled temp-disp هست که باید در ماژول مش در قسمت assign element type، المانهای coupled temp-disp را انتخاب کنم. ولی در مرحله اعمال بار حلم از نوع static general هست و باید در ماژول مش در قسمت  assign element type، المانهای 3D stress را انتخاب کنم. نمیتوانم هر دوی اینها را در یک فرآیند و بدون restart انجام دهم.

اما روش اولی را که گفتید، استفاده از تماس کوهسیو، را انجام خواهم داد و نتیجه را خواهم گفت.

نمایش 2 نتیجه
پاسخ شما

لطفا ابتدا

© FEMEX Group All Rights Reserved

Heap | Mobile and Web Analytics

برای اطلاع از «کد های تخفیف» به کانال تلگرام فمکس مراجعه کنید.

@FEMEX

بازیابی رمز عبور