نمایش 14 پاسخ
  • نویسنده
    ارسال ها
    • #9469
      پشتیبان
      مدیرکل
    • #9503
      Arsalan
      مشارکت کننده

      سلام
      مرسی از آموزش خوبتون

      در پارت دوم به روابط شکست مکانیک و روابط شکست کانتینیومی اشاره کردید.
      میشه در موردشون بیشتر توضیح بدید و این که تفاوتشون چیه و این تفاوت ها چه تاثیری داخل آباکوس دارن؟

      • #9506
        mirzabozorg
        مدیرکل

        سلام . خواهش میکنم . امیدوارم که براتون مفید بوده باشه . ببینید در حقیقت بهتره و درست تره که بگیم مکانیک اسیب . ما دو نوع مکانی اسیب داریم :

        1) مکانیک اسیب بر اساس مکانیک شکست که میشه fracture mechanics که مبناش استفاده از ترک برای تحلیله . مشخصه ترک هم اینکه که یه درزیه با نوک تیز یا بهتر بگیم یه notch که شعاع انحنا در نوکش صفره . بر این اساس میگن که اسیب توی جسم بخاطر رشد ترک های ریز تو سازه بوجود میان .

        2) مکانیک اسیب بر اساس مدل های کانتینیومی که میان و فرمولاسیون اسیب برای نقاط انتگرال گیری المان تعریف میکنن و بحث حذف المان وجود داره . دراین حالت اثری از ترک نیست و قبل از بارگذاری سازه سالم و یا اصطلاحا intact در نظر گرفته میشه .

        قدمت روش اول خیلی بیشتره چون به صورت تحلیلی خیلی کارا میشده باهاش کرد . اما روش دوم با رشد کامپیوتر ها و رشد computational mechanics رو اومد .

    • #9548
      afshin
      مشارکت کننده

      سلام

      بابت آموزش تهیه شده سپاسگذارم

      دو سوال از خدمتتون دارم

      اول اینکه آیا توضیحاتی که در رابطه با مقدار اولیه و ماکس نمو مربوط به time step دادید برای Dynamic/Explicit نیز صادق است یا فقط مختص Static/Standard می باشد ؟

      دوم اینکه متوجه نمیشم چه نیازی هست که قید کوپلینگ را برای نقطه rp تعریف کنیم خواهشا توضیح دهید

      • #9550
        mirzabozorg
        مدیرکل

        سلام . خواهش میکنم .

        پاسخ به سوال 1 :

        خیر، صادق نیست. سیستم انتخاب نمو زمانی در استپ هایی که حلگرشون abaqus/explicit هست کاملا متفاوته . این محاسبات بر مبنای wave propagation speed هستش . اما حلگر abaqus/standard اصلا به این پارامتر کاری نداره . در ویدیو آموزش تحلیل استاتیکی و شبه استاتیکی با اکسپلیسیت، فرمولاسیون حل این حلگر بطور کامل توضیح داده شده و یه مساله با هر دو حلگر حل شده و با هم مقایسه شده .

        پاسخ به سوال 2 :

        ببینید طرز استفاده از قید کوپلینگ به این صورته . در اباکوس قید کوپلینگ زمانی استفاده میشه که شما بخواید گره های یه پارت deformable رو به یه نقطه مادی دیگه کوپل کنید و درجات ازادی انها رو به درجات ازادی اون وابسته کنید. در اباکوس برای تعریف یه نقطه مادی منفرد در فضا از rp استفاده میشه . بخاطر همین باید در محل اولیه نقطه مادی مربوطه یه rp تعریف بشه و …..

      • #9552
        afshin
        مشارکت کننده

        خوب اگر این قید رو تعریف نکنیم چه مشکلی پیش میاد اگر فقط نیرو رو به یک rp نسبت بدیم و از قید کوپلینگ استفاده نکنیم چه مشکلی پیش میاد ؟

        اگر بخوام تنش به یک سطح توی axisymmetric model اعمال کنم آیا بازم به قید کوپلینگ نیاز هست ؟

      • #9554
        mirzabozorg
        مدیرکل

        ببینید همونطور که توی فیلم هم عنوان شده، برای اعمال نیروی متمرکز یا ممان متمرکز باید به این طریق عمل بشه . برای اعمال تنش به یک سطح شما همون pressure یا surface traction رو باید به سطح اعمال کنی و درست هم هست . اگر به هنگام اعمال نیروی متمرکز به یک سطح :

        1) rp تعریف کنید و قید تعریف نکنید : احتمال زیاد نرم افزار ازتون خطا میگیره یا اتفاق خاصی نمیوفته چون نیرو به نقطه مادی اعمال میشه که به پارت وصل نیست . با قید و اندرکنش پارت ها و object های توی مدل ( به غیر از datum point و datum axis و datum plane ) به هم وصل میشن . اگر اینا رو نذارید که اباکوس خودش نمیفهمه . شما اباکوس رو مثل یه ماشین حساب پیشرفته بدونید . ماشین حساب از خودش فهم نداره.

        2) نه rp و نه قید را تعریف نکنید : در این صورت سینگولاریتی تو مساله پیش میاد . با ایجاد سینگولاریتی ، یا مساله غلط حل میشه و یا ازتون خطا میگیره . در ارتباط با سینگولاریتی میتونید مطلب نواحی تکین یا سینگولار را مطالعه کنید.

    • #9586
      mehdilnk
      مشارکت کننده

      سلام مثل همیشه عالی بود جناب مهندس.فقط ویدو رو که extract کردم مجموع زمان چهار part یک ساعت ونیم ه مشکل از کجاست؟

    • #9587
      mehdilnk
      مشارکت کننده

      درست شد مهندس ممنونم

    • #9951
      Farzaneh Baradaran
      مشارکت کننده

      با سلام و خسته نباشید. ممنون از فیلم خوبتون. من چند تا سوال داشتم در مورد پارت اول:

      1- در مورد اعمال بار که فرمودید باید حتما قید کوپلینگ تعریف بشود:

      • اول اینکه این موضوع برای فقط المانهای سالید هست یا نه برای کلیه المانها در صورت اعمال بار متمرکز باید به این صورت عمل کرد؟
      • وقتی در واقعیت نیرو به صورت متمرکز به یک نقطه وارد میشود ولی ما با تعریف کوپلینگ همانطور که گفتید نیرو بین گره های سطح توزیع میشود، مدلسازی با واقعیت فاصله نمیگیرد؟

      2- در مورد المانهای سالید که فرمودید درجات آزادی دورانی را ندارند، من متوجه منظورتون نمیشم. اگر این درجه آزادی را ندارند پس چجوری در خروجی ما میزان دوران گره ها را میتوانیم ببینیم؟ یا مثلا در مسائلی مثل دوران اجسام صلب  که با سالید مدل شده اند، مثل نورد، چگونه به یک نقطه خاص سرعت دورانی میدهیم؟

      ممنون

      • #10026
        mirzabozorg
        مدیرکل

        سلام . سوالات بسیار خوبی رو مطرح کردید . من جداگانه به هر کدوم پاسخ میدم :

        1-1) برای المان های تیر و خرپا نیازی به تعریف قید کوپلینگ نیست . برای المان پوسته رو نمی دونم .

        1-2) استفاده از قید کوپلینگ برای اینکه در اباکوس، المان های سالید فاقد درجه ازادی دورانی هستن و با کوپل کردن گره های تحت بارگذاری به rp ، این گره ها دارای درجه ازادی دورانی می شن. در واقع ما برای شبیه شدن به واقعیت اینکار رو میکنیم.

        2) شما در خروجی میزان دوران المان ها رو نمی بینید . در خرورجی شما میزان جابجایی المان ها رو می بینید . در اجسام صلب، با اعمال قید صلبیت، چون که گره ها به یه rp بسته میشن، درست مانند حالت قید کوپلینگ، گره ها دارای درجات ازادی دورانی هم میشن و بخاطر اعمال قید، سه درجه ازادی اضافه میشه .

    • #10462
      ntn137
      مشارکت کننده

      سلام

      ممنون از آموزش خوبتون

      یه سوال داشتم ..خواص مواد مختلف مثل استخوان  را چجوری باید پیدا کنم؟

      • #10474
        mirzabozorg
        مدیرکل

        سلام . تا اونجا که اطلاع دارم معمولا این خواص رو از مقالات بدست میارند.

    • #11546
      karimi
      مشارکت کننده

      سلام و عرض خسته نباشید
      برای خروجی گرفتن ممان های عکس العمل در انتهای تیر باید چه کرد?
      یا اینکه در مسیری در طول تیر بخوایم رفتار ممان ها رو داشته باشیم
      چون سه درجه آزادی هستش خروجی ها رو صفر میده
      و یه سوال دیگه اینکه با دادن نقطه مرجع به همون سطحی که بهش کوپل دارای شش درجه آزادی میشه در صورتی که معادلات در کل مدل نوشته میشن، مثلا حرکت دورانی رو کل مدل انجام بشه، اینطوری تحلیل نتایج اشتباهی به ما میده?

      • #11548
        mirzabozorg
        مدیرکل

        سلام . اگر می خواید توی یه تکیه گاه گیردار، مقدار ممان ها رو هم استخراج کنید، باید در انتها هم یک rp به محل تکیه گاه کوپل کنید و همان مسیری که در ویدیو گفته شد رو این بار برای خروجی گرفتن ممان ها طی کنید تا مقدار ممان رو بدست بیارید. تا اونجا که من اطلاع دارم، مقدار ممان ها در طول تیر اهمیت خاصی نداره و فقط در انتها اهمیت داره . سوال دومتون هم از نظر نگارش فارسی مشکل داره و بی معنیه . دوباره سوال تون رو واضح بپرسید.

    • #11547
      karimi
      مشارکت کننده

      همچنین سوال دیگه ای که در مورد RP برام پیش اومده این هستش

      در مواردی که ما نیرو یا ممان متمرکز داریم آیا بهتر است که به همین شکل عمل کنیم و نیرو و ممان رو به RP بدیم یا به المان یا گره مورد نظر؟

      کدام حالت واقعی تر و منطقی تر هستش؟

      سپاس فراوان از شما

      • #11549
        mirzabozorg
        مدیرکل

        در ویدیو گفته شده که اگر نیرو یا ممان نقطه ای رو به صورت مستقیم به المان های سالید وارد کنید، جواب اشتباه بدست میارید که علتشم اینکه اون نقطه singular میشه و حل المان محدود غلط میشه .

    • #11551
      karimi
      مشارکت کننده

      سوال دومم این هستش که، مگه نمیگید المان های سالید سه درجه ازادی دوران رو ندارن؟ پس چطور اومدیم با این المان ها تحلیل پیچش انجام دادیم؟ در صورتی که شما گفتید نقطه مرجع باعث دادن درجه ازادی به اون سطحی میشه که کوپل میشه…

      سوالم به صورتی کلی اینه که چطور میشه که مسائل پیچش و خمش و … که 6 درجه ازادی درشون هست باز هم از المان سالید استفاده می کنیم

      ممنون از آموزش ها و پاسخ هایی که می دید

      • #11573
        mirzabozorg
        مدیرکل

        اون تحلیل پیچش که مال ویدیو خروجی گرفتن از آباکوسه . تو این ویدیو تحلیل خمش کردیم . ببینید در طول تیر مشکل نداره . منتها اگر می خواید خروجی ممان بگیرید، حتما باید درجات ازادی دورانی هم فعال بشن چون ممان رو اونا عمل میکنه . تنها راه فعال کردن این درجات هم اینه که ته تیر هم یه rp کوپل کنید. منتها چون مقدار ممان ها در وسط تیر مهم نیست اونجا مشکلی نداره .

    • #11794
      bahram
      مشارکت کننده

      سلام
      آقای مهندس ، وقتتون بخیر

      من برای  plate ای  که مدل کردم، نیاز دارم در وسط لبه ی  جسم، تکیه گاه مفصلی داشته باشم.

      اباکوس به صورت دیفالت نقاط کنار رو اجازه میده برای اعمال تکیه گاه ، من اومدم وسط لبه(edge) یک RP تعریف کردم و مشابه فیلم قید کوپلینگ گذاشتم.

      و وقتی ران گرفتم قید به درستی اعمال نشده بود، یعنی اینکه جواب به دست اومده معلوم بود که درست نیست، آیا برای تعریف قید تکیه گاه در نقاطی به غیر از نقاط مشخص شده باید به این صورت عمل کرد؟

      با تشکر

      • #11851
        mirzabozorg
        مدیرکل

        سلام . مرسی . اگر می خواید تو یه نقطه تکیه گاه مفصلی داشته باشید، نیازی نیست که rp استفاده کنید. شما باید رو اون لبه مورد نظر پارتیشن بزنی یعنی از دستورات partition edge استفاده کنی. پارتیشن باید به گونه ای تعریف بشه که دقیقا همونجایی باشه که شما میخوای . بعدش همون نقطه رو موقع تعریف شرط مرزی میگیرید و براش تکیه گاه مفصلی تعریف می کنید.

    • #16132
      Behzadkhalegi
      مشارکت کننده

      سلام. استاد سوالی داشتم.ممنون میشم جواب بدین. اگر به تیر یکسر گیردار مثلا یک متر طول با سطح مقطع ده در سی سانت مثلا بخواهیم بار از نوع ممان وارد کنیم. طوری که هنگامیکه خم میشود صفحه سی سانتی مقطع به سمت مرکز انحنا باشد. قید کوپل را برای ممان و برای شرط مرزی انکستر چگونه روی کدام فیس یا صفحه وارد کنیم. صفحه سی سانت در یک متر یا صفحه سی در ده یا صفحه ده سانت در یک متر؟ آیا هر دو کوپل ممان و شرط مرزی را میشود روی یه صفحه یکسان وارد کرد؟ خیلی تلاش کردم ولی نتونستم به جواب درست برسم. میخواستم در قسمت پرسش و پاسخ ها سوالم را با تصاویر بفرستم که کار نمیکرد مجبورشدم اینجا بپرسم. بسیار ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • #16135
      mirzabozorg
      مدیرکل

      سلام.

      بله بخش پرسش و پاسخ از فروردین 1400 بسته شده و غیرفعال شده.

      برای سر گیردار تیر که همون سطح رو انتخاب کنید و تمام درجات آزادیش رو ببندید.

      برای سر آزاد که قرار ممان وارد بشه، یک RP وسط سر آزاد بزارید و سر آزاد رو بهش کوپل کنید و بعد ممان رو به سر آزاد وارد کنید و بعد تمام درجات ازادی RP به غیر از درجه ازادی که ممان در همون راستا وارد میشه رو ببندید.

      اینطوری همون اتفاقی که میخواید می افته.

      • #16137
        Behzadkhalegi
        مشارکت کننده

        خیلی ممنون بخاطر حوصله در خواندن و جواب دادن.با راهنمایی شما جواب تقریبا درستی فکر کنم بدست آوردم. راستش میخواستم مساله نمونه صفحه ۲۲۳ مقاومت مصالح فردینالد بییر نسخه انگلیسی ویرایش پنجم رو با آباکوس حل کنم. با اینکه مش بالایی زدم یه ذره جواب فرق میکنه. علتشو نمیدونم چیه. بهر حال خیلی ممنون.

      • #16138
        mirzabozorg
        مدیرکل

        خواهش میکنم.

        لطف دارید.

        برای رفع این مشکل که البته فکرم نمیکنم مورد جدی باشه و نیاز خاصی به رفعش باشه، باید مدلتون چک بشه و از خدمات مشاوره آنلاین ما استفاده کنید.

    • #16505
      ra.mohamadi
      مشارکت کننده

      سلام و رور بخیر من ویدیو رو تهیه کردم اما دانلود نمیشه میشه بفرمایید راه حل چیه ؟ با لپ تاپ و گوشی و مرور گر های مختلف و با vpn و بی vpn هم امتحان کردم نشد

    • #16506
      ra.mohamadi
      مشارکت کننده

      حل شد مشکلم سپاس

نمایش 14 پاسخ
  • برای ارسال پرسش باید وارد شوید.

© FEMEX Group All Rights Reserved

Heap | Mobile and Web Analytics

برای اطلاع از «کد های تخفیف» به کانال تلگرام فمکس مراجعه کنید.

@FEMEX

بازیابی رمز عبور