در صورتی که بخواهید از یک نرم افزار تحلیل المان محدود به منظور انجام یک تحلیل کامل استفاده نمایید، باید سه مرحله مجزا را پشت سر بگذارید.

پیش پردازش یا مدل سازی (preprocessing or modeling)

این مرحله عبارت است از ایجاد یک فایل ورودی (input file) که در آن، در قالب مدل سازی المان محدود، مساله به حلگر (solver) المان محدود داده می شود. انجام کارهایی نظیر تعریف و اختصاص خواص فیزیکی و مکانیکی (که بسته به فیزیک مساله و پدیده مورد مطالعه می تواند متفاوت باشد)، تعریف بارهای اعمالی به سازه، تعریف شرایط مرزی مساله، تعیین روش حل مساله اعم از حل صریح (explicit) یا غیرصریح (implicit)، تعیین خروجی های موردنظر و مش زنی اجزای مساله مختص این مرحله است. در شبیه سازی های متداول و شبیه سازی هایی که فاقد فرآیند تکرار حل به منظور در نظر گرفتن حالت های مختلف در مساله هستند، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد زمان انجام یک پروژه با استفاده از کدهای تجاری المان محدود در این مرحله سپری می شود. در صورت بروز اشتباه در این مرحله، نباید انتظار اخذ نتایج صحیح و یا حتی انجام شبیه سازی را داشته باشید!

پردازش یا تحلیل المان محدود

در این مرحله حلگر با توجه به اطلاعات موجود در فایل ورودی شروع به حل معادلات حاکم نموده و خروجی های مورد علاقه شما را در قالب فایل خروجی ثبت می کند. در این مرحله شما تنها می تواند بر فرآیند حل نظارت (job monitoring) نموده و منتظر اتمام آن باشد. در صورت عدم اعلام پیغام خطا از سوی نرم افزار (که یکی از دلایل آن می تواند خوش شانس بودن شما باشد) که سبب متوقف شدن فرآیند حل می شود، حل به اتمام می رسد. مدت زمانی که اجرای این مرحله به خود اختصاص می دهد رابطه مستقیمی با ابعاد مساله و قابلیت های سخت افزاری کامپیوتر مورد استفاده دارد. امروزه به یمن قابلیت پردازش موازی (parallel processing) که در آن می توانید به تعداد دلخواه از هسته های cpu کامپیوتر خود استفاده کنید، این مرحله می تواند در زمان کوتاه تری انجام شود.

پس پردازش

پس از اتمام حل، می توانید از طریق فایل نتایج، به خروجی های از پیش تعیین شده دست رسی داشته باشید. در این مرحله می توانید با استفاده از فایل خروجی، نتایج مورد نظر خود را در قالب گزارش، عکس، فیلم (animation) و نمودار تهیه نمایید. در صورت وجود نتایج آزمایشگاهی و همخوانی نتایج حاصل از شبیه سازی با این نتایج و یا همخوانی این نتایج با شهود فیزیکی و دانش مهندسی تان، این مرحله زمان کمی را به خود اختصاص می دهد. در صورت عدم وجود نتایج آزمایشگاهی به منظور مقایسه آن با نتایج حاصل از تحلیل المان محدود و یا حصول نتایجی که همخوانی کافی با شهود فیزیکی ندارند، تحلیل نتایج می تواند زمان بیشتری را به خود اختصاص داده و یا شما را بر سر دو راهی انجام مجدد شبیه سازی با یا بدون تغییر در مدل المان محدود یا عدم اجرای مجدد شبیه سازی و تکیه بر نتایج بدست آمده قرار دهد.

 

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

© FEMEX Group All Rights Reserved

Heap | Mobile and Web Analytics

برای اطلاع از «کد های تخفیف» به کانال تلگرام فمکس مراجعه کنید.

@FEMEX

بازیابی رمز عبور